Розвиток дрібної моторики

e-mail Друк

Розвиток дрібної моторики

        Початкова освіта - це перший освітній рівень, який закладає фундамент загальноосвітньої підготовки школярів. Пріоритетним завданням початкової загальної освіти є формування в першокласників загальнонавчальних умінь і навичок у процесі навчання, оскільки саме вони визначатимуть успіх подальшого навчання дитини у школі. Досвід роботи з першокласниками показує, що найбільші труднощі виникають під час навчання їх письма. Перевіряючи виконані вправи, часто можна побачити  «тремтячі» лінії, елементи букв неправильної форми, вихід елементів за рядок тощо.  Це пов’язано з віковими особливостями: розвитком м’язів і формування кісток кисті, неготовністю до статичних напружень, невмінням орієнтуватись на аркуші паперу, низькою концентрацією уваги.

   Навичка письма є синтетичною. Вона складається з цілого ряду вмінь, кожне з яких на етапі початкового оволодіння вимагає спеціальних вправлянь. До них належать уміння: писати вивчені букви з дотриманням правильного зображення всіх їх елементів; з’єднувати букви між собою, враховуючи графічні особливості кожної пари сусідніх літер; здійснювати звуковий аналіз слова, правильно встановлюючи послідовність звуків у ньому; переводити звукові образи в графічні. Крім того, важливо з першого дня навчання привчати дитину дотримуватися гігієнічних правил письма та раціонально працювати рукою.

   Пропонуємо такі види роботи для формування графічних навичок.

   Графічні вправи (зображення різноманітних ліній окремо та в поєднанні, обведення трафаретів, поєднання точок у фігури, штрихування сюжетних і предметних малюнків та ін.) можна виконувати різнокольоровими ручками, олівцями, фломастерами як самостійні так і допоміжні безпосередньо перед письмом.

    Для урізноманітнення видів роботи у нагоді стануть робота з пластиліном, глиною, солоним тістом; конструктор, мозаїка, пазли;  нанизування намистин, бісероплетіння; викладення літер з паличок, ниток, паперових смужок. Підійдуть для вправ навіть такі звичайні речі як гудзики, шнурки, зерно або крупа.

      Не варто забувати про традиції декоративно-ужиткового мистецтва українського народу та народів світу (витинанка, орнаментальна композиція «Український рушничок» з використанням вивчених ліній та нескладних квіткових бордюрів,  орігамі та ін.).                                                                        

         Одним з дієвих методів розвитку моторики пальців руки є пальчикова гімнастика. Цей вид роботи бажано проводити систематично, по 5-10 хвилин щоденно. 

Вправа «Квітка»

Сяє сонечко привітне –                                                                                                                           

Квітка з пуп’янка розквітне.

(Пуп’янок – зачаток квітки; листка; брунька.)

Подушечки пальців обох рук зімкнути (пуп’янок). Нижні частини долонь притиснути одну до одної, а пальці широко розсунути по колу і трохи вигнути. Утворюється велика, розпущена «квітка».

Вправа «Метелик»

Сів метелик на травичку

І думає про дрібничку.

Раз, два, три,

Ти, метелику, лети!

Схрестити зап’ястки обох рук і притиснути долоні тильним боком одна до одної. Пальці прямі й напружені - метелик сидить.                                                                    Легким, але різким рухом рук в зап’ястках імітувати політ метелика.

Вправа «Повітряна кулька»

Усі пальці на обох руках прямі, зібрані в «пучку» і торкаються кінчиками один одного. Дмухаємо на пальці  і «надуваємо кульку» (згинаємо пальці, не рознімаючи їх). Потім імітуємо вихід повітря і пальці приймають вихідне положення.

Вправа «Жук»

Повзе жук, повзе жук,

Він повзе із наших рук.

Пальці стиснути в кулачок. Розвести в сторони вказівний палець та мізинчик. Просувати руку вперед по столу і ворушити пальцями, імітуючи жука.

Вправа «Двигун»

Пальці рук (крім великих) з’єднати в замок. Робити великими пальцями обертальні рухи, імітуючи роботу двигуна.

Вправа «Ножиці»

Пальці правої або лівої руки стиснути в кулак. Виставити вперед вказівний і середній пальці, рухати ними, імітуючи ножиці.

Вправа для рук з м'ячем

Я м'ячем кола катаю, (м'яч між долонь)

Взад-вперед його ганяю, (зміна рук)

Ним погладжу я долоньку, (відповідно)

Ніби я змітаю крихту, (зміна рук)

І стисну його трошки, (відповідно)

Як стискає лапу кішка (зміна рук)

Кожним пальцем м'яч притисну (відповідно)

І іншою рукою почну (зміна рук)

А тепер останній трюк:

М'яч літає між рук, (перекидання м'яча)

Вправа для рук «Дощик»

Приплили хмари дощові:

-     Лий, дощику, лий!

(витягнути руки вперед кулачками вниз)

Краплі танцюють, як живі:

-     Пий, жито, пий!

(вільно потрусити кистями рук)

Жито, піднявши колоски,

П’є, п’є, п’є.

(повернути долоні вгору)

А теплий дощик із гори

Ллє, ллє, ллє.

(повернути долоні вниз і потрусити кистями рук)

Підсумовуючи вищевикладене, ми бачимо, що для роботи потрібні лише бажання та фантазія. Вигадуйте і виконуйте вправи разом з дитиною і Ви будете приємно здивовані результатами спільної праці.

Бажаємо успіхів!




Ви знаходитесь тут: Батькам Розвиток дрібної моторики