Я і моя дитина. Пошуки взаєморозуміння.

Друк

 

Я І МОЯ ДИТИНА

ПОШУКИ ВЗАЄМОРОЗУМІННЯ

 

Рекомендації батькам щодо

успішного подолання емоційних проблем підлітка

 

Підвищена тривожність - це проблема, яку підліток не завжди здатен подолати самостійно, потребуючи активної доброзичливої підтримки і допомоги, насамперед психологічної. Тому прояви тривожності у поведінці підлітків активізують питання своєчасної діагностики її причин і планування адекватних заходів корекційного впливу, ефективність якого, безумовно, залежить від скоординованості зусиль психолога та батьків.

Залучення батьків має важливе значення для успішного подолання емоційних проблем у підлітка. Бажано, щоб психологічна допомога здійснювалася за запитом батьків та опиралася на їх готовність дотримуватися таких умов:

  1. 1.Терплячість і послідовність у реалізації рекомендацій.
  2. 2.Здатність ставати на бік підлітка, дивитись на себе його очима.
  3. 3.Доброта, чуйність, природність у стосунках із підлітком.
  4. 4.Контроль власних почуттів і вчинків.
  5. 5.Оптимізм і настанова на позитивний результат.

Діти бояться частіше, ніж гадають дорослі, але приховують свої страхи, аби догодити батькам, не налякати їх.

Рекомендації психолога не нав'язуються як незмінна доктрина і тим паче не деталізуються на всі випадки життя. Швидше за все, це напрямок або шлях розв'язання проблем, що виникають у підлітків. До того ж, результати будуть помітними не одразу, а поступово, разом зі зміною ставлення батьків до дітей, перебудовою системи сімейних стосунків.

Щоб знизити тривожність у підлітка, необхідно:

Підтримувати підлітка - значить вірити у нього. Іноді бажані уявлення про якості дитини затьмарюють погляд дорослих на підлітка та ніяк не співвідносяться з його реальними настановами та можливостями. Варто уважно придивитися до підлітка, аби побачити те, що йому насправді потрібно.

Батьківська підтримка - це процес:

а) в якому батьки зосереджуються на позитивних рисах підлітка з метою зміцнення

його самооцінки;

б) який допомагає підлітку повірити у себе та свої здібності;

в) який допомагає уникнути помилок;

г) який підтримує підлітка у невдачах.

Замість того, щоб акцентувати увагу на помилках, батькам доведеться вербально і невербально демонструвати свою впевненість у його можливостях і підтримувати те, що він робить.

 

І найголовніше - необхідно довіряли підлітку, визнавати за ним право на власний вчинок, на нагороду або покарання за нього. Звісно, дорослий може (і повинен) давати поради, але в жодному випадку не можна звинувачувати підлітка, якщо він не скористався цією порадою. Довіряючи підлітку, потрібно довіряти і його вибору. Щирі та глибокі контакти підлітка з дорослими потрібні не для контролю, а для допомоги, не для втручання у справи дитини, а для емоційної підтримки. Якщо підліток близький до емоційного зриву, його щось непокоїть, він став знервованим, роздратованим, не потрібно з'ясовувати причини цього, вимагати кращої поведінки, а просто варто піти йому назустріч, зайвий раз похвалити, підтримати.

Конструктивна тривожність на відміну від деструктивної завжди спрямована на подолання чітко визначеної перешкоди.

Щоб показати віру в підлітка, батьки повинні мати мужність і бажання зробити таке:

  1. 1.

Деякі поради батькам із формування адекватної самооцінки у підлітків:

  1. 1.Не захвалюйте підлітка, але й не забувайте заохочувати його. Схвалення, як

і покарання; мають відповідати вчинку.

  1. 2.Заохочуйте підлітка до прояву ініціативи, але покажіть, що й інші можуть мати певні переваги.
  2. 3.Показуйте на власному прикладі адекватність ставлення до успіхів і невдач; оцінюйте вголос свої можливості й результати дій.
  3. 4.Порівнюйте підлітка не з іншими, а з ним самими (тим, яким він був учора та, можливо, буде завтра).

Щоб виконати ці рекомендації, необхідно набратися терпіння, винахідливості, такту і, головне, пам'ятати: будь-які спроби підвищити самооцінку тривожного підлітка мають засновуватися на чесності, довірі й безумовній любові дорослих.

І на завершення: щоб тривожність стала конструктивною, необхідно навчити підлітків навичок саморегуляції, тобто вміння аналізувати тривожні ситуації, наперед планувати свою поведінку в подібних випадках,бачити помилки та надалі враховувати їх.

Конструктивна тривожність на відміну від деструктивної завжди спрямована на подолання чітко визначеної перешкоди, і дорослий у цьому випадку може допомоги підлітку зрозуміти, що ж, власне, це за перешкода та як її можна здолати.