Здоров’я наших дітей

Друк

Здоров’я наших дітей

   Здоровя – найперша необхідна умова успішного розвитку кожної людини, її навчання, праці, добробуту. Зберегти і зміцнити здоров’я дітей, озброїти їх відповідними знаннями та практичними навичками, створити безпечне і комфортне освітнє середовище, забезпечити швидку адаптацію до навчання –найважливіші завдання сучасної школи.

   Що потрібно знати батькам, щоб зберегти здоровя дитини?

    1. Режим дня

   Процес навчання в сучасній школі дуже насичений. Помічником у нелегкому марафоні може і повинен бути правильно організований режим дня дитини.

   Режим дня - це раціональний розподіл часу на всі види діяльності та відпочинку протягом доби. Будується режим на основі біологічного ритму функціонування організму.

   Основними елементами режиму дня школяра є: навчальні заняття в школі й вдома, активний відпочинок з максимальним перебуванням на свіжому повітрі, регулярне та раціональне харчування, повноцінний сон, вільна діяльність щодо індивідуального вибору. При організації режиму батькам слід враховувати стан здоров'я своєї дитини і функціональні особливості даного вікового періоду.

   Починати день необхідно з ранкової зарядки, яка дозволяє організму активно включитися в роботу, допомагає активізувати клітини головного мозку та наситити їх киснем, що підвищує розумову працездатність. Переважати мають вправи, які впливають на різні групи м'язів. Тривалість зарядки в залежності від віку від 10 до 30 хвилин.

   Сідати за уроки відразу після занять у школі не можна - дитині необхідний повноцінний відпочинок. Пообідній відпочинок триває близько 1-1,5 години, без читання книг і перегляду телевізора. Для слабких дітей, які  часто хворіють  бажано організувати денний сон.

Оптимальним часом для приготування уроків служить період з 15 до17 години, приблизно на цей час припадає друга хвиля працездатності. Починати виконання домашнього завдання рекомендується з найменш важких предметів, переходячи до більш складних. Навчання повинно бути і у разі відсутності домашнього завдання та направлено на закріплення шкільних знань. Під час виконання домашніх завдань через кожні 40-45 хв. бажано влаштовувати короткі (10 - 15 хв.) перерви для відпочинку з виконанням фізичних вправ, що швидко відновлюють працездатність. Пам'ятайте, що дитина молодшого шкільного віку не повинна  проводити за виконанням домашнього завдання більше ніж півтори години! Якщо у вашої дитини це займає більше часу, зясуйте причину.

   Півтори-дві години вільного часу дитина може використовувати для занять за інтересами (читання, малювання, гра, перегляд телевізійних передач тощо). Загальна тривалість перегляду телепередач - не більше 1,5 годин 2-3 рази на тиждень. У будь-якому випадку кращим дозвіллям буде прогулянка на свіжому повітрі. Корисними є  заняття в гуртках за інтересами. (оптимальним є відвідування не більше двох гуртків).

   Важливим є перебування дитини на вулиці увечері перед сном. Доведено, що найкращим режимом є наявність 2-3 прогулянок загальною тривалістю 2,5-3,5 години: чим менша дитина, тим більше часу вона повинна проводити на вулиці. Покарання позбавленням прогулянки неприпустимо.

Особливий день для школяра - неділя. Вона повинна бути днем повного відпочинку. Домашні завдання краще підготувати в суботу після обіду, а  вихідний день слід присвятити улюбленим заняттям і розвагам. Краще проводити неділю повністю на свіжому повітрі. Однак розпорядок вихідного дня школяра не повинен значно відрізнятися від того, що й у звичайні навчальні дні. У вихідні дні учням бажано вставати не пізніше 7:30, виконувати, як звичайно, фізичну зарядку та всі інші справи, обідати о 12-14 годині, вечеряти не пізніше 19 години, лягати спати у звичний час.

 

  1. 2.Раціональне харчування

Правильне, раціональне харчування — це пере­дусім регулярний прийом їжі. Учені встановили, що серед школярів, які мають надлишкову вагу, більшість харчуються 1—2 рази на день, а не 3—4, як потрібно.

Серед хлопців, які страждають на ожиріння, фізкультурою та спортом займаються лише 2—3 %.

Харчуватися регулярно—це означає їсти не мен­ше ніж 3—4 рази на день, у точно встановлений час. З 9:00 до 11:00 варто організувати 2-й сніданок, оскільки в цей час є активною підшлункова залоза, яка регулює рівень цукру в крові, що теж впливає на працездатніст. Вечеряти слід не пізніше ніж о 19:00. Перед сном можна випити склянку кефіру, кислого молока, з’їсти яблуко.

 Приблизний розподіл добої норми є таким: сніданок – 25%,обід – 35%, полуденок – 20%, вечеря – 20%.

Прийом їжі повинен проходити в тихій, спокійній і доброзичливій обстановці. Не дозволяйте дітям під час їжі читати книги або розмовляти.

  1. 3.Повноцінний сон

   Дуже важливим фактором в режимі дня школяра є сон. За статистикою лише 24 % дітей витримують необхідні нормативи сну, інші недосипають від 0,5 до 1,5 годин. Систематичне недосипання може призвести до перевтоми і невротичних розладів.

   Під час сну знижується діяльність фізіологічних систем організму, і лише мозок, зберігаючи активність, продовжує переробляти отриману протягом дня інформацію. Гігієнічно повноцінним вважається сон, що має достатню для даного віку тривалість і глибину. Школяр повинен спати не менше 9-10,5 годин. Дуже важливо, щоб дитина завжди лягала і вставала в один і той же час, тоді буде швидке засинання і легке пробудження. Температуру повітря житлової кімнати бажано підтримувати на рівні 18 ° С.

   Щоб сон був повноцінний, слід дотримуватися таких правил:

  Тим, хто має звичку читати перед сном, лежачи в ліжку, варто від неї відмовитися.

  1. 4.Позитивні емоції

«Людина не може жити на світі, якщо у неї попереду немає нічого радісного» (А.Макаренко)

Потрібно навчити дитину радіти всьому довкола: сонцю, гарній погоді, новій книзі, зустрічі з друзями, святу, що наближається.

Дуже важливо виховувати оптимізм, волю, твердий характер, формувати якомога більше способів психологічного захисту, прийнятних до різноманітних ситуацій.

  1. 5.Формування правильної постави

Особливу увагу варто приді­ляти гармонійному фізичному розвитку, оскільки порушення у фізичному розвитку зазвичай супро­воджуються й порушеннями постави. Нерідко можна зустріти школяра, у якого ширина або висота плечей різна. Причина цього — нерівно­мірне навантаження. Так, читання, письмо, шиття і багато інших дій робляться переважно правою ру­кою. Домашня робота також здійснюється переважно однією рукою при відносній пасивності другої. Дуже шкідливо впливає на поставу звичка но­сити портфель в одній руці, сумку на одному плечі. Така переважна активність однієї руки призводить до вироблення однобокості, значної асиметрії у фізичному розвитку. Лікарі стверджують, що в понад 60 % школярів, які потребують спеціальної корекційної гімнастики, як правило, хребет ви­кривлюється не через вплив хвороби, а в результаті асиметрії звичних положень і рухів.

Найчастіше порушення постави трапляються в хлопців зі слабкою або нерівномірно розвиненою м’язовою системою.

Серед багатьох чинників, які сприяють форму­ванню правильної постави, важливу роль відіграють денний відпочинок (лежачи протягом 30—40 хв), а також певні фізичні вправи. Перша група вправ спри­яє розвитку сили й статичної витривалості тих м’язових груп, які безпосередньо забезпечують збереження вертикальних поз та зміцнення мязового корсету; закріплює  напрацьовані навички правильної постави. Друга група це корекційні вправи, спрямовані на виправлення індивідуальних порушень постави.

  1. 6.Профілактика короткозорості

Учені стверджують, що 70 % інформації про на­вколишній світ ми отримуємо за допомогою очей.

  Багато дітей читають при поганому освітленні, лежачи, під час руху або в транспорті. У результаті цього виникає короткозо­рість. Її причиною можуть бути також неповноцінне харчування або хвороби (особливо інфекційні).

Нині короткозорість дуже поширена. За статистикою серед старшокласників кожен четвертий учень короткозорий.

   Щоб зберегти зір слід правильно обладнати робоче місце дитини (стіл, стілець, поличка для книг, настільна лампа). Меблі необхідно підбирати відповідно до  зросту школяра. Стіл слід ставити ближче до вікна таким чином, щоб світло падало зліва. Настільну лампу також розміщують ліворуч ( потужність лампочок  75 Вт), вмикати її потрібно разом із загальним освітленням, світло від настільної лампи має  бути спрямовано на робочу поверхню. Різкий контраст між яскраво освітле­ною поверхнею столу й темною кімнатою є шкідливим для очей.

   Читання не буде вимагати сильного напруження зору, якщо відстань від очей до книги буде в середньому не менше 30 см (вона дорівнює приблизно довжині руки від ліктя до кінчиків пальців). Учні зі зниженою гостротою зору при читанні й письмі, щоб уникнути зорового стомлення, повинні обов'язково користуватися окулярами відповідно до рекомендацій лікаря.

Читати в транспорті неможна, тому що відстань від очей до книжки постійно змінюється й очам до­водиться пристосовуватися до нової відстані, а це їх стомлює.

Після 20—25 хв роботи варто подивитися протягом декількох секунд на стелю кімнати, у вікно. Через 45 хв слід зробити перерву на 5—10 хв. Можна зробити позначку на вікні (наклеїти не­великий шматочок паперу). По черзі дивитися в да­лечінь повз позначку, потім фіксувати погляд на ній. Цю вправу варто виконувати протягом 3—5 хв через кожну годину. Крім того, при тривалій зоровій напрузі можна виконати таку вправу: протягом 1 хвилини треба поморгати і, відхилившись на спинку стільця, спокійно посидіти. Це сприяє зволоженню очей.

   Важливо дотримуватися правил перегляду телевізора та роботи з компютером.

 Бажаємо здоровя!